Chronic itch is a frequent and debilitating condition that greatly affects the quality of life of those affected. In a subset of patients, damage to the peripheral or central nervous system constitutes the cause of the itch. Small-fiber neuropathy, nerve compression syndromes, post-herpetic neuralgia, scars and burns are possible conditions affecting the peripheral nervous system potentially causing itch, whereas space-occupying lesions affecting the spinal cord and stroke are examples of conditions that may induce central itch. Neuropathic itch starts on normal appearing skin, is often accompanied by pain sensations and other dysesthesias, and usually relieved by local cold application. Its distribution depends on the affected site of the somatosensory system. A comprehensive medical history is paramount to reach the diagnosis, while complementary diagnostics with skin biopsies for the investigation of cutaneous neuromorphological alterations or medical imaging to rule out nerve impingement may be advised in selected cases. Topical agents such as capsaicin or local anesthetics as well as systemic drugs such as gabapentinoids, antidepressants and opioid receptor modulators are used in the treatment of neuropathic itch. This review article provides an overview of the clinical features, underlying causes, diagnostic workup and therapeutic approach in neuropathic itch.
Chronischer Pruritus ist ein häufiges und belastendes Symptom, das die Lebensqualität der Betroffenen stark beeinträchtigt. Bei einem Teil der Patienten stellt eine Schädigung des peripheren oder zentralen Nervensystems die Ursache für den Pruritus dar. Kleinfaserneuropathie, Nervenkompressionssyndrome, postherpetische Neuralgie, Narben und Verbrennungen sind mögliche Erkrankungen, die das periphere Nervensystem betreffen und Pruritus auslösen können, während raumfordernde Läsionen des Rückenmarks und Schlaganfälle Beispiele für Erkrankungen sind, die zentralen Pruritus verursachen können. Neuropathischer Pruritus beginnt auf normal aussehender Haut, wird oft von Schmerzempfindungen und anderen Dysästhesien begleitet und lässt sich in der Regel durch lokale Kälteanwendung lindern. Die Lokalisation der Symptome hängt von der betroffenen Stelle des somatosensorischen Systems ab. Eine umfassende Anamnese ist für die Diagnosestellung von größter Bedeutung, während in ausgewählten Fällen eine ergänzende Diagnostik mit Hautbiopsien zur Untersuchung kutaner neuromorphologischer Veränderungen oder bildgebende Verfahren zum Ausschluss einer Nervenkompression angeraten sein können. Topische Substanzen wie Capsaicin oder Lokalanästhetika sowie systemische Medikamente wie Gabapentinoide, Antidepressiva und Opioidrezeptormodulatoren werden zur Behandlung des neuropathischen Pruritus eingesetzt. Dieser Übersichtsartikel verschafft einen Überblick über die klinischen Merkmale, die zugrunde liegenden Ursachen, die diagnostische Vorgehensweise und den therapeutischen Ansatz bei neuropathischem Pruritus.
Keywords: Capsaicin; Gabapentinoids; Itch; Neuropathic pruriuts; Small-fiber neuropathy.
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