Diagnosis of allergic disease is primarily verified by IgE blood serum analysis. Determination in nasal secretions is technically more difficult, particularly due to a low specimen volume and the method of sample collection. Nasal secretions are frequently collected by lavage, which allows qualitative diagnostics, whereas swabs with defined amounts of mucus enable quantitative analyses. In the case of negative skin and serum tests, detection of IgE in nasal mucus combined with nasal provocation testing aids differentiation between local allergic and nonallergic rhinitis.
Zur Diagnostik allergischer Erkrankungen wird der Nachweis von IgE primär über das Serum geführt. Technisch schwieriger ist der Nachweis aus dem Nasensekret, v. a. wegen geringer Probenmengen und der Technik der Gewinnung. Die häufig durch Lavage zusammengetragenen Sekretproben ermöglichen eine qualitative, Tupfer mit definierten Probenmengen dagegen eine quantitative Diagnostik. Bei negativer Haut- und Serumtestung trägt der Nachweis von IgE aus dem Nasensekret in Verbindung mit der nasalen Provokation zur Unterscheidung zwischen einer lokal allergischen und einer nichtallergischen Rhinitis bei.
Keywords: Hypersensitivity; Immune system; Perennial allergic rhinitis; Seasonal allergic rhinitis; Staphylococcal enterotoxins.
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