Background: Changes in the proximal sesamoid bones (sesamoids) and the insertional region of the adjacent suspensory ligament branch (branch) are of particular importance in young Thoroughbreds sold at public auction. Little is known about the prevalence of concurrent ultrasonographical branch change, relative to the various grades of radiological sesamoid appearance.
Objective: To examine the existence of concurrent radiological and ultrasonographical findings in individual sesamoid-branch units in sales horses; to determine whether there are any radiological findings that are consistently accompanied by a particular degree of insertional branch change, and to provide practical recommendations as to when suspensory branch ultrasonography may be warranted in a sales environment.
Study design: Prospective cohort study using an enrolled sample.
Methods: Horses were enrolled with consignor permission from a large Thoroughbred yearling sale and five 2-year-old Thoroughbred sales the following year. Data from the radiological evaluation of forelimb sesamoids and the ultrasonographical examination of the adjacent forelimb suspensory branches were described.
Results: A total of 2204 yearling forelimb sesamoid-branch units and 1336 2-year-old forelimb sesamoid-branch units were included, from 551 sales yearlings and 334 sales 2-year-olds. The proportion of yearling sesamoids with grade ≤1 vascular channels that had adjacent grade ≥2 fibrillar branch change was 1.2%. The same proportion for 2-year-olds was 3.8%, with medial forelimb sesamoids with grade 1 vascular channels overrepresented in 2-year-olds in this category. In yearlings, 31% of sesamoids with grade 2 vascular channels had adjacent grade ≥2 fibrillar branch change and 59% of sesamoids with grade 3 vascular channels had adjacent grade ≥2 fibrillar branch change. In 2-year-olds, 47% of sesamoids with grade 2 vascular channels had adjacent grade ≥2 fibrillar branch change and 67% of sesamoids with grade 3 vascular channels had the same. Only one yearling sesamoid and one 2-year-old sesamoid with radiological abaxial concavity had grade ≥2 fibrillar branch change.
Main limitations: Hindlimbs were not included. Clinical examinations were not performed and the status of any past or present inflammatory process at the sesamoid-branch enthesis could not be inferred from radiographs and ultrasonographic images alone.
Conclusions: The existence and prevalence of concurrent radiological and ultrasonographical findings in the proximal sesamoid bones and adjacent suspensory ligament branches in yearling and 2-year-old Thoroughbred sales horses has been established. General recommendations have been made for selective branch ultrasonography on the basis of radiological sesamoid appearance. The results support a separate aetiology for radiological sesamoid abaxial concavity that does not primarily involve the suspensory branch insertion.
Hintergrund: Veränderungen der proximalen Sesambeine (Gleichbeine) und des Ansatzes der angrenzenden Fesselträgerschenkel (Schenkel) sind bei jungen Vollblütern, die auf öffentlichen Auktionen verkauft werden, von besonderer Bedeutung. Über die Prävalenz gleichzeitiger ultrasonographischer Schenkelveränderungen im Verhältnis zu den verschiedenen Graden des radiologischen Gleichbein‐Aussehens ist wenig bekannt.
Ziele: Untersuchung des Vorhandenseins gleichzeitiger radiologischer und ultrasonographischer Befunde in einzelnen Gleichbein‐Schenkeleinheiten bei Verkaufspferden; festzustellen, ob es radiologische Befunde gibt, die durchgängig mit einem bestimmten Grad der Veränderung der Insertionsäste einhergehen, und praktische Empfehlungen zu geben, wann eine Ultraschalluntersuchung der Fesselträgerschenkel in einer Verkaufsumgebung gerechtfertigt sein kann.
Studiendesign: Prospektive Kohortenstudie mit einer rekrutierten Stichprobe.
Methoden: Die Pferde wurden mit Erlaubnis des Verkäufers aus einer großen Vollblut‐Jährlingsversteigerung und fünf 2‐jährigen Vollblutversteigerungen im folgenden Jahr erfasst. Die Daten aus der radiologischen Beurteilung der Gleichbeine der Vordergliedmaßen und der ultrasonographischen Untersuchung der angrenzenden Fesselträgerschenkel der Vordergliedmaßen wurden mittels deskriptiver Statistik ausgewertet.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 2.204 Gleichbein‐Schenkeleinheiten von Jährlingen und 1.336 Gleichbein‐Schenkeleinheiten von 2‐Jährigen aus 551 verkauften Jährlingen und 334 verkauften 2‐Jährigen untersucht. Der Anteil der Gleichbeine von Jährlingen mit Gefäßkanälen des Grades ≤1, die angrenzende fibrilläre Schenkelveränderungen des Grades ≥2 aufwiesen, betrug 1,2%. Bei den 2‐Jährigen betrug der gleiche Anteil 3,8%, wobei die medialen Gleichbeine der Vordergliedmaßen mit Gefäßkanälen des Grades 1 bei den 2‐Jährigen überrepräsentiert waren. Bei Jährlingen wiesen 31% der Gleichbeine mit Gefäßkanälen des Grades ≥2 wiesen fibrilläre Schenkelveränderungen des Grades ≥2 auf und 59% der Gleichbeine mit Gefäßkanälen des Grades 3 wiesen fibrilläre Schenkelveränderungen des Grades ≥2 auf. Bei den 2‐Jährigen wiesen 47% der Gleichbeine mit Gefäßkanälen des Grades 2 und 67% der Gleichbeine mit Gefäßkanälen des Grades 3 die gleichen Grad ≥2 fibrillären Veränderungen auf. Das Gleichbein von nur einem Jährling und einem 2‐jährigen mit radiologischer abaxialer Konkavität wies fibrilläre Schenkelveränderungen vom Grad ≥2 auf.
Hauptlimitationen: Hinterbeine wurden nicht untersucht. Klinische Untersuchungen wurden nicht durchgeführt und der Status eines früheren oder aktuellen Entzündungsprozesses an der Gleichbein‐Schenkel‐Enthese konnte nicht allein aus Röntgen‐ und Ultraschallbildern abgeleitet werden.
Schlussfolgerungen: Das Vorhandensein und die Prävalenz von gleichzeitigen radiologischen und ultrasonographischen Befunden in den Gleichbeinen und der angrenzenden Fesselträgerschenkel wurde bei einjährigen und zweijährigen Vollblutpferden untersucht. Es wurden allgemeine Empfehlungen für eine selektive Schenkelsonographie auf der Grundlage des radiologischen Erscheinungsbildes der Gleichbeine ausgesprochen. Die Ergebnisse sprechen für eine separate Ätiologie für die radiologische abaxiale Sesambeinkonkavität, die nicht primär den Ansatz des Fesselträgerschenkels betrifft.
Keywords: desmopathy; horse; radiograph; sesamoiditis; suspensory; vascular channels.
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