Efficacy, Confounders and Safety of the Preserflo Microshunt

Klin Monbl Augenheilkd. 2024 Sep;241(9):1048-1056. doi: 10.1055/a-2325-9286. Epub 2024 Jul 24.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Glaucoma is a leading cause of blindness worldwide. We evaluated the efficacy, confounders, and safety of the Preserflo Microshunt over a one-year follow-up period.

Methods: In this retrospective monocentric study, 111 eyes were evaluated. 83 eyes had primary open angle glaucoma, and 28 eyes secondary open angle glaucoma. Intraocular pressure (IOP), visual acuity, number of glaucoma medications, complications, and reoperations were evaluated postoperatively, at 1, 3, 6, 9, and 12 months. The influence of age, sex, type of glaucoma, previous surgery and lens status was also analysed. Bleb revision was indicated if corrected IOP exceeded 18 mmHg.

Results: Intraocular pressure significantly decreased from 24.50 ± 8.94 to 14.62 ± 4.86 mmHg (4 - 32 mmHg; p < 0.001), the number of medications from 3.19 ± 1.14 to 0.98 ± 1.39 (0 - 4; p < 0.001). Confounders of interest did not affect efficacy. Bleb revision was performed in 22.5% of eyes and a cyclophotocoagulation was performed in 9.9% of eyes. Complete surgical success (IOP ≤ 17 mmHg, IOP reduction ≥ 20%, without medication) was achieved in 36.9% (n = 41) and qualified success (with medication) in 51.4% (n = 57) of eyes. Transient hypotension (≤ 5 mmHg) occurred in 19.8% after primary implantation and in 1.8% after bleb revision (duration ≤ 3 months).

Conclusion: To date, the Preserflo Microshunt has demonstrated good efficacy and a low risk profile.

Hintergrund: Das Glaukom gehört zu den häufigsten Erblindungsursachen weltweit. Wir überprüften die Effektivität, Einflussfaktoren und Sicherheit des Preserflo Microshunts innerhalb eines Jahres.

Methoden: In der retrospektiven monozentrischen Studie analysierten wir 111 Augen – davon 83 mit primärem Offenwinkelglaukom und 28 mit sekundärem Offenwinkelglaukom. Es wurden intraokularer Druck, korrigierter Visus, Anzahl der drucksenkenden Wirkstoffe sowie Komplikationen und Folgeeingriffe nach 2 Wochen, 1, 3, 6, 9 und 12 Monaten untersucht. Zusätzlich wurden die Einflüsse des Alters, des Geschlechts, der Glaukomart, der Voroperationen und des Linsenstatus überprüft. Eine offene Filterkissenrevision wurde bei einem korrigierten IOD > 18 mmHg durchgeführt.

Ergebnisse: Der Augeninnendruck senkte sich signifikant von 24,50 ± 8,94 auf 14,62 ± 4,86 mmHg (4 – 32 mmHg; p < 0,001) und Anzahl der Wirkstoffe von 3,19 ± 1,14 auf 0,98 ± 1,39 (0 – 4; p < 0,001). Die Einflussfaktoren zeigten keinen Effekt auf die Wirksamkeit. Eine Filterkissenrevision wurde bei 22,5% und eine Zyklophotokoagulation bei 9,9% der Augen durchgeführt. Ein kompletter chirurgischer Erfolg (Augeninnendruck ≤ 17 mmHg, Reduktion um ≥ 20%, ohne Wirkstoffe) konnte bei 36,9% (n = 41) sowie ein qualifizierter Erfolg (inkl. Wirkstoffe) bei 51,4% (n = 57) der Augen erzielt werden. Eine passagere Hypotonie (≤ 5 mmHg) trat bei 19,8% nach primärer Implantation, bei 1,8% nach Filterkissenrevision auf (Dauer ≤ 3 Monate).

Schlussfolgerung: Der Preserflo Microshunt zeigt bis zu diesem Zeitpunkt eine effiziente Wirksamkeit und ein geringes Risikoprofil.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Female
  • Glaucoma Drainage Implants
  • Glaucoma, Open-Angle* / physiopathology
  • Glaucoma, Open-Angle* / surgery
  • Humans
  • Intraocular Pressure / physiology
  • Male
  • Middle Aged
  • Postoperative Complications / etiology
  • Reoperation
  • Retrospective Studies
  • Risk Factors
  • Treatment Outcome
  • Visual Acuity