Background: Little is known about regional differences regarding the utilization and costs of emergency medical services (EMS) in Germany. Evidence on characteristics of repeated use of EMS is also scarce.
Objectives: To compare German federal states regarding the utilization and costs of EMS and to analyze characteristics of repeated EMS use.
Materials and methods: We used BARMER health insurance data on more than 1.4 million German EMS cases in 2022. We estimated EMS use rates (per 1000 inhabitants) and median reimbursements and costs by EMS type (ground transport with/without emergency physician (EP); helicopter emergency medical services), hospitalization status, and federal state. We applied Poisson regression to estimate incidence rate ratios (IRRs) with 95% confidence intervals (95% CI), capturing relationships between repeated use of EMS and individual characteristics, including care degree and income level.
Results: Ground transport EMS use rates varied between federal states by more than 2.6-fold without EP (Bavaria: 84.6; Berlin: 223.2) and 2.1-fold with EP (Bremen: 19.1; Saxony: 41.3). Median reimbursement of ground transport with EP was 132% higher in Schleswig-Holstein (€ 1530) compared with Berlin (€ 660). Approximately one-third of all persons used EMS more than once and accounted for two-thirds of all EMS cases. Repeated EMS use was strongly related to care degree (IRR of care degree 5: 3084; 95% CI 3.012-3.158) and low income (IRR: 1.174; 95% CI 1.161-1.189).
Conclusions: The substantial regional heterogeneity in terms of utilization and costs of EMS calls for a nationwide, consistent regulation of EMS in Germany. Additionally, (outpatient) primary nursing care of persons with severe health impairments and health literacy should be strengthened.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Aktuell liegt wenig Evidenz zu regionalen Unterschieden in Hinblick auf die Nutzung und die Kosten des Rettungsdienstes (RD) in Deutschland sowie Charakteristika der wiederholen Nutzung des RD vor.
Ziel der arbeit: Vergleich der deutschen Bundesländer hinsichtlich der Nutzung und Kosten des RD sowie Analyse der wiederholten Nutzung des RD.
Material und methoden: Auf Basis von BARMER-Daten zu mehr als 1,4 Mio. RD-Fällen im Jahr 2022 wurden RD-Nutzungsraten (pro 1000 Einwohner) und Median-Vergütungen und -Kosten nach RD-Art (Bodentransport ohne/mit Notarzt [NA]; Luftrettung), Hospitalisierungsstatus und Bundesland geschätzt. Unter Anwendung von Poisson-Regressionen wurden „incidence rate ratios“ (IRR) mit 95 % Konfidenzintervallen (95 % KI) zur Abbildung von Zusammenhängen zwischen wiederholter RD-Nutzung und individuellen Charakteristika, darunter Pflegegrad und Einkommensniveau, geschätzt.
Ergebnisse: Bodentransportraten variierten zwischen den Bundesländern um mehr als das 2,6-Fache ohne NA (Bayern: 84,6; Berlin: 223,2) und das 2,1-Fache mit NA (Bremen: 19,1; Sachsen: 41,3). Die Median-Vergütung für Bodentransporte mit NA lag in Schleswig-Holstein (1530 €) um 132 % höher als in Berlin (660 €). Rund ein Drittel aller Patienten nutzten den RD mehr als einmal und verursachten zwei Drittel aller RD-Fälle. Die wiederholte Nutzung des RD war stark mit dem Pflegegrad (IRR Pflegegrad 5: 3,084; 95 % KI 3,012–3,158) und niedrigem Einkommen (IRR: 1,174; 95 % KI 1,161–1,189) assoziiert.
Diskussion: Die große regionale Heterogenität in der Nutzung und den Kosten des RD weist auf die Notwendigkeit einer einheitlichen Regulierung des RD in Deutschland hin. Zudem sollten die (ambulante) Pflege von Personen mit starken gesundheitlichen Einschränkungen und die Gesundheitskompetenz gestärkt werden.
Keywords: Emergency medical department; Hospitalization; Mortality; Nursing home; Repeated users.
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