The healing of gastrointestinal anastomoses is a complex biological process influenced by numerous factors. Various strategies to support healing and prevent anastomotic leakage (AL) exist, encompassing preoperative, intraoperative and postoperative measures. Preoperative interventions aim to optimize the patient and the tissue environment, particularly the gut microbiome. Intraoperative measures are technical in nature and include the choice of surgical access, the anastomotic technique and anastomotic reinforcement. Various procedures of the intraoperative diagnostics enable identification of such anastomoses requiring additional protective measures. Recently, indocyanine green (ICG) fluoroscopy has become established for evaluation of tissue perfusion, while newer techniques such as spectral microscopy offer promising possibilities. Postoperative diagnostic methods aim to identify potential AL as early as possible to enable initiation of therapeutic steps even before the onset of symptoms. These procedures range from various imaging techniques to innovative bioresorbable, pH-sensitive implants for early AL detection. Due to the multifactorial genesis of AL and the diverse technical possibilities, no single method will become established for prevention of AL. Instead, a combination of measures will ultimately lead to optimal anastomotic healing. The use of artificial intelligence and analyses based on the data promises a better interpretation of the vast amount of data and therefore to be able to provide general recommendations.
Die Heilung gastrointestinaler Anastomosen ist ein komplexer biologischer Prozess, der von vielen Faktoren beeinflusst wird. Verschiedene Strategien zur Unterstützung der Heilung und Prävention von Anastomoseninsuffizienzen (AI) stehen zur Verfügung sowohl vor als auch während und nach der Operation. Präoperative Maßnahmen zielen darauf ab, den Patienten und das Milieu des Gewebes, insbesondere das Darmmikrobiom, in einen optimalen Zustand zu bringen. Intraoperative Maßnahmen sind technischer Natur und umfassen die Wahl des Operationszugangs, der Anastomosentechnik sowie der Anastomosenverstärkung. Verschiedene Verfahren der intraoperativen Diagnostik ermöglichen es, solche Anastomosen zu identifizieren, die weiteren protektiven Maßnahmen zugeführt werden müssen. In den letzten Jahren hat sich v. a. die Verwendung der Indocyaningrün(ICG)-Fluoroskopie etabliert, um die Perfusion des Gewebes zu evaluieren. Auch neuere Verfahren wie die Spektralmikroskopie bieten vielversprechende Möglichkeiten. Postoperativ sollen diagnostische Verfahren frühestmöglich eine AI identifizieren, um bereits vor dem Auftreten von Symptomen therapeutische Schritte einleiten zu können. Diese Verfahren reichen von verschiedenen Bildgebungsmethoden bis hin zu innovativen bioresorbierbaren, pH-sensiblen Implantaten zur AI-Früherkennung. Aufgrund der multifaktoriellen Genese der AI und der verschiedenen technischen Möglichkeiten wird sich nicht ein einzelnes Verfahren zur Prävention der AI etablieren, sondern eine Kombination von Maßnahmen, die schließlich zur optimalen Anastomosenheilung führen. Die Verwendung von künstlicher Intelligenz und darauf basierenden Analysen verspricht, die Fülle an Daten besser zu interpretieren und somit allgemeinere Empfehlungen geben zu können.
Keywords: Anastomotic technique; Gut microbiome; Indocyanine green fluoroscopy; Prehabilitation; Spectral microscopy.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.