[EndoArt®: results in patients with glaucoma drainage devices]

Ophthalmologie. 2024 Oct;121(10):803-813. doi: 10.1007/s00347-024-02122-5. Epub 2024 Oct 2.
[Article in German]

Abstract

Background: EndoArt® (Eye Yon Medical, Ness Ziona, Israel) is a novel artificial corneal inner layer transplant and an innovative treatment alternative for patients at high risk for graft failure after posterior lamellar corneal transplantation (EK).

Aim of the study: We present the initial results of the EndoArt® implantation in patients with glaucoma drainage devices (GDD).

Patients and surgical procedure: In this study 12 eyes with GDD were retrospectively evaluated. All had a high risk of transplant rejection in cases of EK (previous other glaucoma surgery in addition to GDD, n = 8, condition following Descemet membrane endothelial keratoplasty, DMEK, n = 9, uveitis, n = 2, or synechiae, n = 2). The EndoArt® was secured with a gas bubble and one to three holding sutures. The preoperative and postoperative best spectacle-corrected visual acuity (BSCVA) and central corneal thickness (CCT) were determined. The need for additional gas injections (rebubbling) was analyzed.

Results: Octafluoropropane (C3F8) 12% was used in nine patients and sulfur hexafluoride (SF6) 20% in three patients as anterior chamber tamponade to ensure adhesion of the EndoArt®. At least one rebubbling was necessary in four eyes. The preoperative BSCVA was 1.6 (± 0.5) logMAR and significantly improved to 1.1 (± 0.6) logMAR after 12 weeks (p = 0.028). The preoperative CCT was 719 µm ± 145.7, which significantly decreased to 622.4 µm ± 174.9 after six weeks (p = 0.004) and to 591.7 µm ± 190.8 after 12 weeks (p = 0.096). In one eye, the prosthesis was explanted due to a suspected fibrotic remodelling of the cornea following multiple previous DMEKs.

Discussion: EndoArt® led to a significant improvement in BSCVA and reduction in CCT; however, there was a high rebubbling rate in patients with GDD. In high-risk patients, the use of EndoArt® may be advantageous in avoiding graft failure after EK.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: EndoArt® (Eye Yon Medical, Ness Ziona, Israel) ist eine künstliche innere Hornhautschicht und eine innovative Behandlungsalternative für Patienten mit hohem Risiko für Transplantatversagen nach hinterer lamellärer Hornhauttransplantation (EK).

Ziel der arbeit: Wir stellen erste Ergebnisse der EndoArt®-Implantation bei Patienten mit Glaukom-Drainage-Implantaten (GDD) vor.

Patienten und operationstechnik: Es wurden 12 Augen mit GDD retrospektiv ausgewertet. Alle wiesen ein hohes Risiko für eine Transplantatabstoßung im Falle einer EK auf (vorherige andere Glaukomoperationen zusätzlich zu GDD [n = 8], Zustand nach Descemet Membran-Endothel-Keratoplastik [DMEK; n = 9], Uveitis [n = 2], anteriore Synechien [n = 2]). Die EndoArt® wurde mit einer Gasblase und ein bis drei Haltenähten gesichert. Die prä- und postoperativ beste brillenkorrigierte Sehschärfe (BSCVA) und die zentrale Hornhautdicke (CCT) wurden bestimmt. Die Notwendigkeit zusätzlicher Gasinjektionen (Rebubbling) wurde analysiert.

Ergebnisse: Octafluorpropan (C3F8) 12 % wurde bei neun, Schwefelhexafluorid (SF6) 20 % bei drei Patienten als Vorderkammertamponnade zur Verbesserung der Anlage von EndoArt® verwendet. Bei vier Augen war mindestens ein Rebubbling nötig. Der präoperative BSCVA betrug 1,6 (± 0,5) logMAR und verbesserte sich nach 12 Wochen signifikant auf 1,1 (± 0,6) logMAR (p = 0,028). Die präoperative CCT betrug 719 µm ± 145,7, sank nach sechs Wochen signifikant auf 622,4 µm ± 174,9 (p = 0,004) und nach 12 Wochen auf 591,7 µm ± 190,8 (p = 0,096). Bei einem Auge wurde das Implantat explantiert, wir gehen von einem fibrotischen Umbau der Hornhaut nach vielfachen vorherigen DMEKs aus.

Diskussion: EndoArt® führte bei Patienten mit GDD zu einer signifikanten Verbesserung des BSCVA und Reduktion der CCT. Allerdings zeigte sich eine hohe Rebubbling-Rate. Bei Patienten mit hohem Risiko für Transplantatversagen kann die Verwendung von EndoArt® vorteilhaft sein.

Keywords: Corneal transplantation; EndoArt®; Endothelial decompensation; Endothelial keratoprosthesis; Keratoplasty.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Corneal Transplantation / methods
  • Equipment Failure Analysis
  • Female
  • Glaucoma Drainage Implants*
  • Glaucoma* / surgery
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome
  • Visual Acuity