Mobile computed tomography at the Munich Oktoberfest : From idea to implementation

Radiologie (Heidelb). 2024 Nov;64(Suppl 1):16-23. doi: 10.1007/s00117-024-01383-0. Epub 2024 Oct 25.

Abstract

Background: The Munich Oktoberfest, the largest folk festival in the world, attracts around 6.2 million visitors over 16-18 days. Some of the visitors exhibit certain risky behaviors, leading to a significantly increased number of medical emergencies during the festival. During Oktoberfest, the prehospital and clinical emergency services of the city are heavily strained, as one-third more ambulances are needed, and over 7000 patients must be treated on-site each year. Until 2022, there was no option for guideline-compliant radiological assessment on-site for patients with head or facial trauma and suspected serious trauma-related injuries. This required a large number of emergency service admissions to hospitals, mostly for outpatient assessments. To relieve the overburdened medical system, a mobile computed tomography (CT) scanner was set up on the Oktoberfest grounds in 2022 for the first time.

Methods: A mobile CT scanner at the Munich Oktoberfest was utilized for diagnosing injuries to the face, cranium, and cervical spine. For an indication of cranial CT, we used a combination of the Canadian CT Head Rule and NEXUS criteria. Despite the complex structural conditions, this integration seamlessly fit into the structured processes of the on-site medical service. Since this deployment was, to our knowledge, the first of its kind globally, we had to develop and implement new clinical concepts and procedures tailored to the unique conditions of a folk festival.

Results: We demonstrated that a CT scanner could be effectively integrated into the preclinical processes of a medical service without direct hospital connection. On-site CT diagnostics proved to be a highly effective means of avoiding unnecessary transportation to the hospital. Consequently, a reduction in emergency medical service provision and stabilization of clinical emergency medicine during the Oktoberfest became feasible.

Conclusion: From the authors' perspective, establishing a mobile CT scanner at events with high or very high demands on preclinical and clinical emergency medicine is feasible and provides significant relief for the system. The primary goal of stabilizing prehospital and clinical emergency structures, as well as improving the detection and treatment of potentially life-threatening patients on-site, was successfully achieved. Careful integration into the overall process flow is essential.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Münchner Oktoberfest, das größte Volksfest der Welt, zieht an 16–18 Tagen rund 6,2 Mio. Besucher an. Ein Teil der Besucher zeigt hierbei ein gewisses Risikoverhalten, sodass es zu einer deutlich erhöhten Anzahl an medizinischen Notfällen während des Fests kommt. Während des Oktoberfests werden die präklinischen und klinischen Notfallstrukturen der Stadt stark beansprucht, da ein Drittel mehr Rettungswagen benötigt werden und jährlich mehr als 7000 Patienten vor Ort behandelt werden müssen. Bis 2022 gab es für Patienten mit Kopf- oder Gesichtstrauma und Verdacht auf relevante Traumafolge keine Möglichkeit der leitliniengerechten radiologischen Abklärung vor Ort. Dies erforderte eine große Anzahl an Rettungsdiensteinweisungen in umliegende Münchner Notfallkliniken, meist zur ambulanten Abklärung. Um das überlastete medizinische System zu stärken, wurde erstmals 2022 ein mobiler Computertomograph auf dem Gelände des Oktoberfests installiert.

Methoden: Auf dem Münchner Oktoberfest wurde ein mobiler Computertomographie(CT)-Scanner eingesetzt, um Verletzungen im Gesicht, am Schädel und an der Halswirbelsäule zu diagnostizieren. Die Indikation für die CT basierte auf standardisierten klinischen Kriterien, die die Canadian CT Head Rule und die NEXUS-CT-Kriterien für die kraniale und zervikale CT-Untersuchung kombinierten. Trotz der komplexen strukturellen Bedingungen wurde dies nahtlos in die organisierten Abläufe des vor Ort tätigen Sanitätsdiensts integriert. Da dieser Einsatz unseres Wissens der erste seiner Art weltweit war, mussten bestehende klinische Konzepte und Verfahren entwickelt und an die spezifischen Gegebenheiten eines Volksfests angepasst werden.

Ergebnisse: Wir konnten zeigen, dass sich ein mobiler Computertomograph ohne direkte Klinikanbindung sehr gut in die präklinischen Abläufe eines Sanitätsdiensts integrieren ließ. Die CT-Diagnostik vor Ort zum Ausschluss von Traumafolgen des Kopf-Hals-Gesichts-Bereichs ist ein hocheffektives Verfahren, um unnötige Transporte in die Klinik zu vermeiden und die Patientenversorgung vor Ort zu verbessern. Hierdurch ist eine Reduktion der rettungsdienstlichen Vorhaltung und eine Stabilisierung der klinischen Notfallmedizin während des Oktoberfests möglich.

Schlussfolgerung: Aus Sicht der Autoren ist die Etablierung eines mobilen Computertomographen bei Veranstaltung mit einer hohen oder sehr hohen Beanspruchung der präklinischen und klinischen Notfallmedizin vor Ort machbar und eine relevante Entlastung für das System. Unabdingbar ist eine sorgfältige Einbettung in den Gesamtablauf und zukünftig die Entwicklung spezifischer CT-Triage- und Behandlungsalgorithmen.

Keywords: Diagnostic services; Mild traumatic brain injury; Minor head trauma; Mobile health units; Preclinical CT.

MeSH terms

  • Craniocerebral Trauma / diagnostic imaging
  • Emergency Medical Services / methods
  • Facial Injuries / diagnostic imaging
  • Facial Injuries / therapy
  • Germany
  • Holidays
  • Humans
  • Mobile Health Units / organization & administration
  • Tomography, X-Ray Computed* / methods