Atrial fibrillation is the most frequent cardiac arrhythmia in old age. As a result of the positive data on ablation, the focus has shifted to rhythm control. Older adults can also benefit from catheter ablation. Oral anticoagulation remains an essential part of the pharmacological treatment of atrial fibrillation. Recent study results show that geriatric patients require an individual treatment approach, which should be based on the recommendations of the current guidelines and the use of supplementary aids. The assessment of functionality should be taken into account in the treatment and the treatment goal planning as well as symptoms associated with atrial fibrillation. In acute situations cardioversion and long-term drug or interventional (catheter ablation) rhythm-stabilizing treatment are available for rhythm control.
Vorhofflimmern ist die häufigste Herzrhythmusstörung im Alter. Als Folge der positiven Daten zur Katheterablation hat sich der Fokus in der symptomatischen Therapie auf die Rhythmuskontrolle gelegt. Auch ältere Patienten können von einer Katheterablation profitieren. Die orale Antikoagulation bleibt wesentlicher Bestandteil der pharmakologischen Therapie beim Vorhofflimmern. Neue Studienergebnisse belegen, dass geriatrische Patienten eines individuellen Behandlungsansatzes bedürfen; dieser sollte auf den Empfehlungen der aktuellen Leitlinien und einschließlich dem Einsatz ergänzender Hilfsmittel basieren. Die Beurteilung der Funktionalität sollte in der Therapie und der Therapiezielplanung Berücksichtigung finden ebenso wie die mit dem Vorhofflimmern assoziierten Beschwerden. Zur Rhythmuskontrolle stehen akut die Kardioversion und langfristig eine medikamentöse oder interventionelle (Katheterablation) rhythmusstabilisierende Therapie zur Verfügung.
Keywords: Cardioversion; Catheter ablation; Geriatric assessment; Oral anticoagulation; Rhythm control.
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