Purpose: The following study investigated the risk of transmission or spread of potentially pathogenic bacteria via surgical gloves and/or with an elastic bandage to achieve a bloodless surgical site during arthroscopy.
Methods: This was a single-center, prospective study performed at a level-1 trauma center. The included patients were between 18 and 65 years of age and underwent arthroscopy of the knee joint. Before arthroscopy, two skin swabs (one before and one after wrapping the leg with an elastic bandage) were taken for further microbiological analysis. In addition, the thumb and index finger of the right glove of the surgeon's gloves and the part of the bandage covering the knee joint was kept for microbiological examination.
Results: 208 samples from 52 patients were included. No patient had a surgical site infection (SSI) during the follow-up period of at least 12 months. The evaluation of the microbiological findings detected contamination of the elastic wrapping material in 83% (43/52) of the cases, primarily with Bacillus spp. The gloves showed bacterial contamination in only two cases; a transfer to the patient's skin was not be detected. Overall, there was no evidence of contamination from the elastic bandage or the gloves to the skin or from the skin to the wrapping material during the surgical procedure.
Conclusion: Preoperative skin antisepsis is mandatory due to the risk of SSI caused by skin flora. However, in a population without a history of joint infection, the current preoperative standards for skin antisepsis seem to be sufficient to minimize SSIs during knee arthroscopy. A glove change after elastic wrapping is not necessary.
Zielsetzung: Es sollte das Risiko der Übertragung potenziell pathogener Bakterien über Operationshandschuhe und/oder elastische Binden während einer Arthroskopie in Blutleere untersucht werden.
Methoden: Es handelt sich um eine monozentrische prospektive Studie. Die eingeschlossenen Patienten waren zwischen 18 und 65 Jahre alt und unterzogen sich einer Arthroskopie am Kniegelenk. Vor der Arthroskopie wurden zwei Hautabstriche – einer vor und einer nach dem Umwickeln des Beins mit einem elastischen Verband – zur mikrobiologischen Analyse entnommen. Zusätzlich wurden der Daumen und der Indexfinger des rechten Operationshandschuhs des Chirurgen und des Teils des Verbands, der das Kniegelenk bedeckte, zur mikrobiologischen Untersuchung asserviert.
Ergebnisse: Es wurden 208 Proben von 52 Patienten eingeschlossen. Kein Patient hatte während der mindestens 12monatigen Nachbeobachtungszeit eine postoperative Wundinfektion (SSI). Die Auswertung der mikrobiologischen Befunde ergab eine Kontamination des elastischen Wickelmaterials in 83% (43/52) der Fälle, hauptsächlich mit Bacillus spp. Die Handschuhe waren in zwei Fällen bakteriell kontaminiert; eine Übertragung auf die Haut des Patienten konnte nicht festgestellt werden. Insgesamt gab es während des chirurgischen Eingriffs keine Hinweise auf eine Kontamination vom elastischen Verband oder von den Handschuhen auf die Haut oder von der Haut auf das Wickelmaterial.
Schlussfolgerung: Wegen des Risikos einer durch die Hautflora verursachten SSI ist die präoperative Hautantiseptik obligatorisch. Bei Patienten ohne Vorgeschichte von Gelenkinfektionen scheint der aktuelle Standard zur präoperativen Hautantiseptik ausreichend zu sein, um das Risiko einer SSI während einer Kniearthroskopie zu minimieren. Ein Handschuhwechsel nach elastischer Wicklung ist nicht notwendig.
Keywords: Arthroscopic knee surgery; Bacterial contamination; Elastic bandage; Skin antisepsis; Surgical gloves.
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