Background: There are various views in the literature regarding the influence of chronic rhinosinusitis (CRS) as a comorbidity on the occurrence of COVID-19 disease.
Objective: Did CRS prevent or promote infection with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) during the coronavirus pandemic?
Materials and methods: We conducted a retrospective case-control study with 252 adult CRS patients who underwent sinus surgery between 2020 and 2023 and a non-CRS control group; both groups were comparable in terms of age and gender. The association between a history of COVID‑19 and CRS according to its phenotype and endotype was examined using cross tables and chi-square tests. We also analyzed self-reported and measured olfactory ability. Additionally, patients were asked about continuous preoperative use of inhaled corticosteroids.
Results: There was no association between CRS and COVID‑19. This applied both to CRS patients with or without nasal polyps (CRSwNP or CRSsNP) and to endotyping according to tissue eosinophilia. The majority of operated CRS patients were CRSwNP patients, predominantly male and younger compared to CRSsNP patients. CRSwNP presented eosinophilia 2.8 times more frequently than CRSsNP. CRSsNP patients had better reported and measured olfactory ability compared to CRSwNP patients. The measured olfactory ability of the CRS patients with COVID‑19 did not differ from that of CRS patients without C‑19. Preoperative use of inhaled corticosteroids was more frequent among CRSwNP patients than CRSsNP patients.
Conclusion: Chronic rhinosinusitis was neither a risk nor a protective factor for COVID‑19.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: In der Literatur gibt es differente Aussagen zum Einfluss einer chronischen Rhinosinusitis (CRS) als Komorbidität für COVID-19.
Ziel der arbeit: Behinderte oder begünstigte eine CRS während der Corona-Pandemie eine Ansteckung mit dem SARS-CoV-2?
Material und methoden: Wir führten retrospektiv mit 252 erwachsenen, 2020 bis 2023 an den Nasennebenhöhlen operierten CRS-Patienten eine Fall-Kontroll-Studie durch; beide Gruppen waren vom Alter und Geschlecht her vergleichbar. Mit Hilfe von Kreuztabellen und Chi-Quadrat-Tests wurde der Zusammenhang zwischen einer anamnestischen COVID‑19 und einer CRS entsprechend ihrer Phäno- und Endotypisierung untersucht. Außerdem analysierten wir retrospektiv das berichtete und gemessene Riechvermögen. Zusätzlich wurden die Patienten nach einer kontinuierlichen präoperativen Anwendung von inhalativen Kortikosteroiden befragt.
Ergebnisse: Es bestand kein Zusammenhang zwischen CRS und COVID‑19. Das galt sowohl für CRS-Patienten mit bzw. ohne Nasenpolypen (CRSwNP bzw. CRSsNP) als auch für eine Endotypisierung entsprechend einer Gewebseosinophilie. Unsere operierten CRS-Patienten waren mehrheitlich CRSwNP-Patienten, die im Vergleich zu den CRSsNP-Patienten überwiegend männlich und jünger waren. Bei CRSwNP präsentierte sich 2,8-fach häufiger eine Eosinophilie als bei CRSsNP. Patienten mit CRSsNP hatten im Vergleich zu CRSwNP sowohl ein besseres berichtetes als auch gemessenes Riechvermögen. Das gemessene Riechvermögen der CRS-Patienten mit COVID‑19 unterschied sich nicht von dem der CRS-Patienten ohne COVID‑19. Inhalative Kortikosteroide wurden präoperativ von CRSwNP-Patienten häufiger angewandt als von CRSsNP-Patienten.
Schlussfolgerungen: Eine CRS stellte für COVID‑19 weder einen Risikofaktor noch einen Schutzfaktor dar.
Keywords: Chronic rhinosinusitis with nasal polyps; Chronic rhinosinusitis without nasal polyps; Inhaled corticosteroids; Smell; Tissue eosinophilia.
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