[Opioid prescriptions for insured individuals without cancer in Germany: data from the BARMER]

Schmerz. 2024 Dec 5. doi: 10.1007/s00482-024-00852-8. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: The importance of opioids in the treatment of non-cancer pain is under debate. No current data are available from Germany on the prevalence of opioid treatment for non-cancer pain.

Aim of the study: Data on the prevalence of short- and long-term opioid prescriptions for patients without cancer, prescribed agents, co-medication, specialty of prescribing physicians, demographic and clinical characteristics of patients.

Materials and methods: Retrospective analysis of billing data of adult BARMER-insured persons without evidence of cancer (N = 6,771,075) in 2021 and for patients initiating opioid therapy in 2019 (n = 142,598).

Results: In total, 5.7% of the insured persons without a cancer diagnosis received at least one prescription for an opioid in 2021, while 1.9% received long-term therapy. Tilidine and tramadol were the most frequently prescribed opioids in short- and long-term therapy. Women received opioids more frequently than men. The frequency of prescriptions significantly increased with age. In 2021, 22.5% of insured persons with long-term opioid therapy received a co-medication with pregabalin and/or gabapentin, 37.5% with an antidepressant and 58.1% with metamizole and/or NSAIDs. A total of 59.5% of first prescriptions were issued by general practitioners. In the first year of therapy, an average of 2.1 practices were involved in prescribing analgetics for people on long-term opioid therapy and 13 different chronic diseases were documented.

Discussion: Opioid therapy for non-cancer-related pain is predominantly carried out by general practitioners in older and multi-morbid patients. The indication for or against opioid therapy requires shared decision-making with patients and, if necessary, their relatives, as well as a review of possible drug interactions.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Stellenwert der Opioide bei nichttumorbedingten Schmerzen wird kontrovers diskutiert. Aus Deutschland fehlen aktuelle Daten zur Opioidverordnung bei nichttumorbedingtem Schmerz.

Ziel der arbeit: Daten zur Prävalenz von kurz- und langfristigen Opioidverordnungen, verschriebenen Wirkstoffen, Komedikation, verschreibenden Fachgruppen und demografischen und klinischen Charakteristika der Patienten.

Material und methoden: Retrospektive Analyse von Abrechnungsdaten erwachsener BARMER-Versicherter ohne Hinweis auf einen bösartigen Tumor für das Jahr 2021 (n = 6.771.075) sowie Versicherter mit Neubeginn einer Opioidtherapie in 2019 (n = 142.598).

Ergebnisse: 5,7 % der Versicherten ohne Krebsdiagnose erhielten in 2021 mindestens eine Opioidverordnung, 1,9 % eine Langzeittherapie. Tilidin und Tramadol waren die am häufigsten verordneten Opioide in Kurz- und Langzeittherapie. Frauen erhielten häufiger Opioide als Männer. Die Verordnungshäufigkeit stieg mit dem Alter deutlich an. In 2021 erhielten 22,5 % der Versicherten mit Langzeitopioidtherapie eine Komedikation mit Pregabalin und/oder Gabapentin, 37,5 % mit einem Antidepressivum und 58,1 % mit Metamizol und/oder nichtsteroidale Antirheumatika (NSAR). Erstverordnungen erfolgten zu 59,5 % durch Hausärzte. Im ersten Therapiejahr waren bei Personen mit Langzeitopioidtherapie im Mittel 2,1 Praxen an der Schmerzmittelverordnung beteiligt, 13 verschiedene chronische Krankheiten wurden dokumentiert.

Diskussion: Die Opioidtherapie nichttumorbedingter Schmerzen findet überwiegend im hausärztlichen Bereich bei älteren, multimorbiden Patienten statt. Die Indikationsstellung erfordert eine gemeinsame Entscheidungsfindung mit Patientinnen und Patienten und gegebenenfalls ihren Angehörigen sowie die Überprüfung möglicher Arzneimittelinteraktionen.

Keywords: Comedikation; Health services research; Non-cancer pain; Opioid long-term therapy; Pain therapy.

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