To evaluate the quality of care, particularly in the case of new forms of healthcare interventions, the healthcare services to be provided are defined and documented in advance. The presented explanatory sequential mixed methods design combines quantitative and qualitative data collection and the analysis enables a deeper understanding of a new healthcare intervention. Using the example of the POET-Pain project, which investigates the effect of a perioperative transitional pain service (TPS), the methodological application of the explanatory sequential mixed methods design is demonstrated in order to present the structural and process evaluation of the new healthcare intervention (in this case TPS) and to understand its influence on the quality of care. The mixed methods design presented enables the results of the quantitative phase to be interpreted and expanded in depth using qualitative data, which leads to a comprehensive understanding of the subject matter (second pillar of health services research).
Zur Bewertung der Versorgungsqualität, insbesondere bei neuen Versorgungsformen (nVF), werden die zu erbringenden Gesundheitsleistungen vorab definiert und dokumentiert. Das vorgestellte Explanatory-Sequential-Mixed-Methods-Design kombiniert quantitative und qualitative Datenerhebungen, und seine Analyse ermöglicht ein vertieftes Verständnis einer nVF. Am Beispiel des Projekts POET-Pain, das die Wirkung eines perioperativen „Transitional Pain Service“ (TPS) untersucht, wird die methodische Anwendung des Explanatory-Sequential-Mixed-Methods-Designs demonstriert, um die Struktur- und Prozessevaluation der nVF (hier TPS) vorzustellen und deren Einfluss auf die Versorgungsqualität zu verstehen. Das vorgestellte Mixed-methods-Design ermöglicht es, die Ergebnisse der quantitativen Phase anhand qualitativer Daten vertiefend zu interpretieren und zu erweitern, was zu einem umfänglichen Verständnis des Gegenstands (zweite Säule der Versorgungsforschung) führt.
Keywords: Health services research; Mixed methods design; New healthcare interventions; Postoperative pain, chronic; Transitional pain service.
© 2024. The Author(s).