[Atypical spontaneous bacterial peritonitis linked to streptococcal toxic shock syndrome]

Dtsch Med Wochenschr. 2025 Jan;150(1-02):44-47. doi: 10.1055/a-2418-2842. Epub 2024 Dec 11.
[Article in German]

Abstract

Anamnesis and clinical examination: A 59-year-old female patient with an unremarkable medical history presented with watery diarrhea, severe lower abdominal pain, and fever for approximately 7 days. Physical examination revealed a distended abdomen, bowel sounds were absent, and there was an acute abdomen with generalized guarding and significantly elevated inflammatory markers.

Diagnosis: Abdominal computed tomography showed significant ascites and signs of peritonitis. Exploratory diagnostics were indicated. A laparoscopy was performed, which revealed diffuse purulent peritonitis. Organ perforation or other reasons for a peritonitis were excluded.

Therapy and clinical course: Bacteriological examination and blood cultures showed β-hemolytic group A streptococci, leading to the diagnosis of spontaneous bacterial peritonitis caused by streptococci. The patient was treated with antibiotics, progressively recovered, and was discharged symptom-free and without sequelae.

Conclusion: Primary spontaneous bacterial peritonitis caused by Streptococcus pyogenes is a rare cause of acute abdomen. An early diagnosis and immediate antibiotic therapy are crucial for prognosis.

Anamnese und klinischer befund: Eine 59-jährige Patientin mit unauffälliger Krankengeschichte stellte sich wegen seit ca. 7 Tagen bestehender wässriger Diarrhöen, starken Unterbauchschmerzen und Fieber vor. Bei der körperlichen Untersuchung war das Abdomen distendiert, die Darmgeräusche waren nicht auskultierbar, und es bestand ein akutes Abdomen mit generalisierter Abwehrspannung sowie deutlich erhöhten Entzündungsparametern.

Untersuchungen: Die Computertomografie des Abdomens zeigte einen ausgeprägten Aszites und Zeichen einer Peritonitis. Es bestand die Indikation zur operativen Exploration. Zunächst erfolgte eine Laparoskopie. Hierbei zeigte sich eine diffuse eitrige Peritonitis. Eine Organperforation oder ein anderweitiger Focus konnten ausgeschlossen werden.

Diagnose, therapie und verlauf: Nach Abstrich-Entnahme erfolgte die ausgiebige Lavage und Drainagen-Einlage. Die bakteriologische Untersuchung und die Blutkulturen zeigten β-hämolysierende Streptokokken der Gruppe A, was zur Diagnose einer spontanen bakteriellen Streptokokken-Peritonitis führte. Die Patientin wurde antibiotisch behandelt, erholte sich zunehmend und konnte beschwerdefrei entlassen werden.

Folgerung: Die primäre spontane bakterielle Peritonitis durch Streptococcus pyogenes gehört zu den seltenen Ursache eines akuten Abdomens. Eine frühzeitige Diagnose und sofortige Antibiotikatherapie sind entscheidend für die Prognose.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Abdomen, Acute / etiology
  • Abdomen, Acute / microbiology
  • Anti-Bacterial Agents* / therapeutic use
  • Female
  • Humans
  • Middle Aged
  • Peritonitis* / diagnosis
  • Peritonitis* / drug therapy
  • Peritonitis* / microbiology
  • Shock, Septic* / diagnosis
  • Shock, Septic* / microbiology
  • Streptococcal Infections* / complications
  • Streptococcal Infections* / diagnosis
  • Streptococcal Infections* / drug therapy
  • Streptococcus pyogenes*

Substances

  • Anti-Bacterial Agents