There is no "too small" for frequent workplace-based assessment: Differences between large and small residency programs in anesthesia when using a mobile application to assess EPAs

GMS J Med Educ. 2024 Nov 15;41(5):Doc54. doi: 10.3205/zma001709. eCollection 2024.

Abstract

Background: A competency-based education approach calls for frequent workplace-based assessments (WBA) of Entrustable Professional Activities (EPAs). While mobile applications increase the efficiency, it is not known how many assessments are required for reliable ratings and whether the concept can be implemented in all sizes of residency programs.

Methods: Over 5 months, a mobile app was used to assess 10 different EPAs in daily clinical routine in Swiss anesthesia departments. The data from large residency programs was compared to those from smaller ones. We applied generalizability theory and decision studies to estimate the minimum number of assessments needed for reliable assessments.

Results: From 28 residency programs, we included 3936 assessments by 306 supervisors for 295 residents. The median number of assessments per trainee was 8, with a median of 4 different EPAs assessed by 3 different supervisors. We found no statistically significant differences between large and small programs in the number of assessments per trainee, per supervisor, per EPA, the agreement between supervisors and trainees, and the number of feedback processes stimulated. The average "level of supervision" (LoS, scale from 1 to 5) recorded in larger programs was 3.2 (SD 0.5) compared to 2.7 (SD 0.4) (p<0.05). To achieve a g-coefficient >0.7, at least a random set of 3 different EPAs needed to be assessed, with each EPA rated at least 4 times by 4 different supervisors, resulting in a total of 12 assessments.

Conclusion: Frequent WBAs of EPAs were feasible in large and small residency programs. We found no significant differences in the number of assessments performed. The minimum number of assessments required for a g-coefficient >0.7 was attainable in large and small residency programs.

Hintergrund: Kompetenzbasierte Weiterbildung erfordert häufige arbeitsplatzbasierte Assessments (engl. Workplace-based Assessments, WBAs) von anvertraubaren professionellen Tätigkeiten (engl. Entrustable Professional Activities, EPAs). Mobile Apps erhöhen die Effizienz, allerdings ist es nicht bekannt, wie viele Assessments für zuverlässige Bewertungen erforderlich sind und ob das Konzept in Facharzt-Weiterbildungsstätten jeder Größe umgesetzt werden kann.

Methoden: Über 5 Monate wurden mit einer Smartphone-App 10 verschiedene EPAs im klinischen Alltag in Schweizer Anästhesieabteilungen beurteilt. Die Daten von großen und kleineren Weiterbildungsstätten wurden verglichen. Mittels Generalisierbarkeitstheorie wurde eine Mindestanzahl an Assessments berechnet, die für zuverlässige Beurteilungen erforderlich sind.

Ergebnisse: In 28 Weiterbildungsstätten wurden 3936 Assessments von 306 Supervidierenden für 295 Trainees erfasst. Die mediane Anzahl an Assessments pro Trainee lag bei 8, mit einem Median von 4 verschiedenen EPAs, die von 3 verschiedenen Supervidierenden beurteilt wurden. Wir fanden keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen großen und kleinen Weiterbildungsstätten in Bezug auf die Anzahl der Assessments pro Trainee, pro Supervisor*in, pro EPA, die Übereinstimmung zwischen Supervidierenden und Trainees oder die Anzahl der angeregten Feedbackprozesse. Der durchschnittliche Grad an Supervision (engl. level of supervision, LoS, Skala von 1 bis 5) lag bei größeren Programmen bei 3,2 (SD 0,5) im Vergleich zu 2,7 (SD 0,4) (p<0,05). Um einen g-Koeffizienten >0,7 zu erreichen, musste mindestens eine zufällige Auswahl von 3 verschiedenen EPAs bewertet werden, wobei jede EPA mindestens viermal von vier verschiedenen Supervidierenden bewertet werden musste, was insgesamt 12 Assessments ergab.

Schlussfolgerung: Häufige WBAs von EPAs waren sowohl in großen als auch in kleinen Weiterbildungsstätten durchführbar. Wir fanden keine signifikanten Unterschiede in der Anzahl der durchgeführten Assessments. Die für einen g-Koeffizienten > 0,7 erforderliche Mindestanzahl von Assessments war in großen und kleinen Weiterbildungsstätten erreichbar.

Keywords: CBME; EPA; SME, smartphone; WBA; competency-based education; decision making; entrustment; feedback; g theory; mobile application; reliability; residency program; small business.

MeSH terms

  • Anesthesiology / education
  • Clinical Competence* / standards
  • Competency-Based Education* / methods
  • Education, Medical, Graduate / methods
  • Educational Measurement* / methods
  • Humans
  • Internship and Residency* / methods
  • Mobile Applications* / standards
  • Mobile Applications* / statistics & numerical data
  • Switzerland
  • Workplace* / standards