سفر بشار اسد به چین، یکی از مهم‌ترین حامیان رئیس‌جمهوری سوریه در ۱۲ سال جنگ داخلی

حق وتوی چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، هشت بار مانع مداخله جامعه جهانی در سوریه و سرنگونی بشار اسد شد

SANA/AFP-بشار و اسما اسد در چین

روز پنج‌شنبه بشار اسد به همراه اسما اسد، همسرش و دو هیات بزرگ اقتصادی‌سیاسی در اقدامی که تلاش اسد برای خروج از انزوا توصیف شده است، وارد چین شدند.

اسد به دعوت رسمی شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به این کشور سفر کرده ‌است که اخیرا می‌کوشد در عرصه بین‌المللی اعتبار دیپلماتیک کسب کند. 

در این سفر وزیر خارجه، فیصل المقداد و وزیر اقتصاد، محمد سامر رهبر سوریه را همراهی می‌کنند.

بشار اسد در این سفر با مقام‌های عالی‌رتبه چین در پکن و هانگ‌ژو دیدار و گفتگو می‌کند. هانگ‌ژو از اول مهر میزبان بازی‌های آسیایی است و قرار است بشار اسد در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها شرکت‌ کند.

رئیس‌جمهوری سوریه پس از ۱۲ سال جنگ داخلی، نخستین بار است که به چین سفر می‌کند.

پکن به همراه تهران و مسکو یکی از مهم‌ترین متحدان بشاراسد در زمان جنگ داخلی سوریه بودند. حق وتوی چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، هشت بار مانع مداخله جامعه جهانی در سوریه و سرنگونی بشار اسد شد. خصوصا زمانی که شواهد در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نشان می‌دادند که ارتش سوریه تحت فرماندهی بشار اسد، با سلاح شیمیایی به شهروندان حمله ‌‌کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون نفر جان باختند. سازمان ملل می‌گوید نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه در دوران جنگ بی‌خانمان شدند و میلیون‌ها نفر از سوریه گریختند.

تازه‌ترین قطعنامه سازمان ملل علیه دولت اسد در سپتامبر سال ۲۰۲۰ صادر شد اما به دلیل وتوی چین و روسیه این قطعنامه هیچ‌گاه اجرایی نشد.

تحلیلگران می‌گویند دعوت از اسد به چین، بخشی از پروژه دولت شی‌جین‌پینگ برای گسترش نفوذ پکن در منطقه خاورمیانه است.

در حال‌ حاضر اغلب پروژه‌های زیربنایی بازسازی سوریه در کنترل شرکت‌های چینی قراردارند. رئیس‌جمهوری چین پیش‌تر اعلام‌کرد که پکن دست‌کم ۱۰ میلیارد دلاردر سوریه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. دولت اسد هم پس از نوسازی روابط دیپلماتیک با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و عربستان‌ سعودی، تلاش می‌کند پس از خاموش‌ شدن شعله‌های جنگ داخلی  از انزوای بین‌المللی خارج شود.

بیشتر از جهان