رهبران چین و روسیه بر «تعمیق روابط راهبردی» تاکید کردند

شی به پوتین اطمینان داد که در برابر «فشار غرب» برای کاهش سطح روابط با روسیه مقاومت می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که عصر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) در سفری دو روزه وارد پکن شد، روز پنج‌شنبه با شی جین پینگ، رئیس‌ جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کرد. رهبران دو کشور روسیه و چین در این دیدار ضمن متهم‌کردن ایالات‌متحده آمریکا به «رفتارهای تهاجمی» متعهد شدند که روابط دفاعی و نظامی‌شان را نزدیک‌تر و عمیق‌تر کنند.

شی و پوتین در یک نشست خبری مشترک نیز بر گسترش همکاری‌های مشترک تاکید کردند. این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به پکن پس از آغاز پنجمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش است.

تاکید رهبران چین و روسیه بر همکاری‌های مشترک در حالی است که روسیه به پیشروی در خاک اوکراین ادامه می‌دهد، ایالات‌متحده آمریکا نیز در تلاش برای کمرنگ‌ کردن روابط سیاسی پکن و مسکو است.

بر مبنای گزارش رویترز، شی در مخالفت آشکار با آمریکا برای متقاعد کردن پکن، به پوتین اطمینان داد که در برابر «فشار غرب» برای کاهش سطح روابط با روسیه مقاومت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که «روابط خوب دو کشور تا امروز به سختی حاصل شده و دو طرف باید آن را قدر بدانند». رئیس‌جمهوری چین روسیه را «کشور دوست» و پوتین را «دوست خوب» نامید.

رئیس‌جمهوری چین و رئیس‌جمهور روسیه همچنین در بیانیه‌ای مشترک، از برنامه‌های آمریکا برای استفاده از سلاح‌های غیرهسته‌ای با دقت بالا ابراز نگرانی کردند و اقدام‌های دفاعی و نظامی این کشور را تهدیدی برای خود دانستند.

ولادیمیر پوتین در دیدار با همتای چینی‌اش از «تلاش پکن» برای حل بحران اوکراین قدردانی کرد و مدعی شد که روسیه‌ نیز از «راه‌حل سیاسی» برای پایان بحران در اوکراین حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه در حالی این ادعا را مطرح کرد که عملیات تهاجمی علیه اوکراین را تشدید کرده است و نیروهای نظامی این کشور تا مناطقی از خارکیف پیشروی کرده‌اند.

پوتین حدود یک ماه پس از آن به چین سفر کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور رفت تا نگرانی‌های ایالات‌متحده را بابت حمایت پکن از مسکو با مقام‌های این کشور در میان بگذارد.

اکنون با سفر رئیس‌جمهوری روسیه به چین به نظر می‌رسد که سفر بلینکن به این کشور برای تضعیف روابط مسکو و پکن ناموفق بوده است. از طرف دیگر، پوتین با انتخاب چین به عنوان نخستین مقصد سفر در دوره جدید ریاست‌جمهوری‌اش، سیگنال‌هایی را درباره اولویت‌های کشورش در سیاست خارجی به جهان ارسال می‌کند.

به خصوص اینکه در بیانیه اخیر شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین بر «تعمیق روابط راهبردی» دو کشور تاکید شده است. این روابط بخش‌های مختلفی از جمله روابط دفاعی، امنیتی و نظامی را شامل می‌شود که شی و پوتین در بیانیه‌شان نیز بهبود این روابط را تایید کردند.  

در سفر پوتین به چین، وزیران دفاع و امور خارجه روسیه، دبیر شورای عالی امنیت این کشور و مشاور سیاست خارجی کرملین او را همراهی می‌کنند.

گفت‌وگوهای غیررسمی بین رهبران و مقامات ارشد دو کشور که قرار است طی شام برگزار شود، نقش کلیدی در این سفر دو روزه خواهد داشت.

همچنین پوتین و شی در جشن بزرگی که به مناسبت ۷۵ سالگی به رسمیت شناختن جمهوری خلق چین از سوی اتحاد جماهیر شوروی برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. این در حالی است که آمریکا چین را بزرگترین رقیب خود و روسیه را بزرگترین تهدید خود می‌داند. روسیه و چین نیز غرب را «رو به زوال» و «منحط» تلقی می‌کنند.

چین روابط تجاری و نظامی با روسیه را در سال‌های اخیر تقویت کرده است، زیرا ایالات متحده و متحدانش تحریم‌هایی را علیه هر دو کشور به‌ویژه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین اعمال کردند.

بیشتر از جهان