68Ga-RM2 PET in PSMA- positive and -negative prostate cancer patients

Nuklearmedizin. 2019 Sep;58(5):352-362. doi: 10.1055/a-0990-8898. Epub 2019 Aug 23.

Abstract

AIM: 68Ga-PSMA-11 is the gold standard for molecular imaging of prostate cancer. However, recurrent tumor manifestations or metastases cannot be detected in every case. Therefore, we investigated if there is an additive value of the gastrin-releasing peptide receptor (GRP-R) ligand 68Ga-RM2 compared to the well-established 68Ga-PSMA-11 in patients with (Group 1) and without (Group 2) pathologic PSMA-expression in different tumor stages.

Patients and methods: Sixteen men (median age: 74 years, range 50-80 years) with prostate cancer in different stages who had a recent negative (n = 8) or pathologic (n = 8) PSMA PET underwent a subsequent 68Ga-RM2 PET. Both examinations were analyzed qualitatively and quantitatively and compared in terms of pathologic and physiologic tracer distribution.

Results: None of the PSMA-negative patients showed any pathological RM2-accumulation. Pathologic PSMA-uptake was observed in 8 patients of whom 5 had pathologic RM2-uptake. The number of patients with a local recurrence was equal in both scans (n = 3). Bone metastases and lymph node metastases were detected in less patients in RM2 PET compared to PSMA PET (n = 4 vs. 7 and n = 2 vs. 5, respectively). In one patient, PSMA-positive liver metastases were not detected in RM2. RM2 PET revealed two additional lesions indicative for bone metastases in two patients with multiple PSMA-positive bone metastases, which had no therapeutic consequence.

Conclusion: At least in our small and heterogeneous patient population, 68Ga-RM2 showed no clinically relevant, additional benefit compared to 68Ga-PSMA-11 PET.

ZIEL: 68Ga-PSMA-11 ist der Goldstandard in der molekularen Bildgebung des Prostatakarzinoms. Jedoch gelingt die Detektion von primären Tumorrezidiven oder Metastasen nicht in jedem Fall. Daher wurde untersucht, ob der Gastrin Releasing Peptidrezeptor Ligand (GRP-L) 68Ga-RM2 einen Zusatznutzen bei Patienten mit (Gruppe 1) und ohne (Gruppe 2) pathologischer PSMA-Anreicherung in verschiedenen Tumorstadien bietet.

Patienten und methoden: Sechzehn Patienten mit Prostatakarzinom (Medianes Alter: 74, Min-Max: 50–80 Jahre) verschiedener Stadien wurden nach rezenter PSMA-11-PET/CT mit (n = 8) bzw. ohne (n = 8) pathologischer PSMA-Liganden-Anreicherung anschließend mittels 68Ga-RM2 PET untersucht. Die pathologischen Anreicherungen sowie die physiologische Radiotracerverteilung beider Untersuchungen wurden qualitativ und quantitativ bewertet und verglichen.

Ergebnisse: Keiner der 8 PSMA-negativen Patienten zeigte eine pathologische 68Ga-RM2-Anreicherung. Acht PSMA-positiven Patienten standen insgesamt 5 RM2-positve Patienten gegenüber. Während sich die Anzahl der detektierten Lokalrezidive (n = 3) zwischen beiden Tracern nicht unterschied, wurden in der RM2-Studie weniger Patienten mit mindestens einer Knochenmetastase (n = 4 vs. 7) und mit mindestens einer Lymphknotenmetastase (n = 2 vs. 5) detektiert. PSMA-positive Lebermetastasen eines Patienten zeigten ebenfalls kein RM2-Korrelat. Insgesamt wurden mittels 68Ga-RM2 lediglich zwei zusätzliche Metastasen typische ossäre Läsionen bei Patienten mit zahlreichen PSMA-positiven Knochenmetastasen detektiert. In der untersuchten Kohorte konnte durch die 68Ga-RM2-Diagnostik kein Zusatznutzen bezüglich eines veränderten therapeutischen Procederes ermittelt werden.

Schlussfolgerung: Zumindest in unserem kleinen und heterogenen Patientenkollektiv zeigte 68Ga-RM2 keinen klinisch relevanten Zusatznutzen gegenüber der 68Ga-PSMA-11 PET.

MeSH terms

  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Antigens, Surface / metabolism*
  • Glutamate Carboxypeptidase II / metabolism*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Oligopeptides*
  • Positron-Emission Tomography*
  • Prostatic Neoplasms / diagnostic imaging*
  • Prostatic Neoplasms / metabolism*
  • Radioactive Tracers
  • Retrospective Studies

Substances

  • Antigens, Surface
  • BAY 86-7548
  • Oligopeptides
  • Radioactive Tracers
  • FOLH1 protein, human
  • Glutamate Carboxypeptidase II