Background: Carbapenem-resistant Enterobacterales and Acinetobacter baumannii are of major concern in terms of infection prevention and control. This study evaluated factors that may increase the frequency of Enterobacterales and A. baumannii with carbapenem resistance (CR) in patients admitted to a German University Hospital for implementation of optimized infection control management. Methods: A five-year-retrospective epidemiological cohort analysis was conducted on anamnestic risk factors for carrying Enterobacterales and/or A. baumannii with CR in patients who were first tested positive for these species at University Hospital Frankfurt (UHF) between January 2013 and June 2018. Results: 364 patients were tested positive for Enterobacterales and/or A. baumannii with CR, resulting in n=400 bacterial isolates in total, with Klebsiella pneumoniae being the most frequently detected species (n=146/400; 36.5%; 95% confidence interval: 31.8-41.4). In patients who were tested positive for Enterobacterales and/or A. baumannii with CR, any hospital stay within the previous 12 months was the most frequently reported common factor (n=275/364; 75.5%; 70.8-79.9). Conclusion: A hospital stay within the previous 12 months, including hospitals in Germany and abroad, is a frequent characteristic of patients who tested positive for Enterobacterales and/or A. baumannii with CR. Upon admission, any previous hospital stay of the given patient within the previous 12 months should be determined. Infection control strategies such as screening measures need to be adapted to these patient groups in hospital settings. In order to reflect the varying determinants in "nosocomial" cases in greater detail, the existing criteria used to characterize "nosocomial detection" of gram-negative bacteria with CR should be reviewed.
Hintergrund: Enterobacterales und/oder Acinetobacter baumannii mit Carbapenem-Resistenz (CR) stellen in Kliniken eine enorme medizinische Herausforderung dar. Die vorliegende Studie untersucht anamnestische Charakteristika von Patienten des Universitätsklinikums Frankfurt am Main (UKF), die zum Risiko einer Trägerschaft von Enterobacterales und/oder A. baumannii mit CR beitragen. Ziel der Untersuchung ist die Etablierung einer zielgerichteten Strategie zur Infektionskontrolle.Methode: Retrospektive epidemiologischen Kohortenanalyse bei Patienten, die zwischen Januar 2013 und Juni 2018 am UKF positiv auf mindestens eine Spezies Enterobacterales und/oder A. baumannii mit CR getestet wurden. Ergebnisse: Innerhalb des Untersuchungszeitraums wurden bei 364 Patienten 400 Isolate von Enterobacterales und/oder A. baumannii mit CR nachgewiesen. Hiervon am häufigsten vertreten war Klebsiella pneumoniae (n=146/400; 36,5%; 95%-Konfidenzintervall: 31,8–41,4). Die anamnestische Angabe mindestens eines Krankenhausaufenthalts „innerhalb der letzten 12 Monate“ wurde am häufigsten berichtet (n=275/364; 75,5%; 70,8–79,9).Zusammenfassung: Da sich ein Krankenhausaufenthalt innerhalb der letzten 12 Monate mit Nachweis von Enterobacterales und/oder A. baumannii mit CR als das am häufigsten berichtete Risikomerkmal herausstellte, sollte das bei Aufnahme eines Patienten sorgfältig abgefragt werden. Krankenhaushygienische Strategien zur Infektionsprävention, z.B. Implementierung von Screeningprotokollen für Patienten mit diesem Risikofaktor, können hilfreich sein und sollten situationsadaptiert eingesetzt werden. Um die derzeit als „nosokomiale Nachweise“ zu bewertenden Fälle richtig darstellen zu können, ist eine Überarbeitung der derzeitigen Definitionskriterien notwendig.
Keywords: A. baumannii; Enterobacterales; carbapenem resistance; infection control management; risk factors.
Copyright © 2020 Hofmann et al.