Intensive care unit-acquired weakness (ICUAW) is one of the most common neuromuscular complications in intensive care medicine. The clinical diagnosis and assessment of the severity using established diagnostic methods (e.g., clinical examination using the Medical Research Council Sum Score or electrophysiological examination) can be difficult or even impossible, especially in sedated, ventilated and delirious patients. Neuromuscular ultrasound (NMUS) has increasingly been investigated in ICUAW as an easy to use noninvasive and mostly patient compliance-independent diagnostic alternative. It has been shown that NMUS appears to be a promising tool to detect ICUAW, to assess the severity of muscular weakness and to monitor the clinical progression. Further studies are needed to standardize the methodology, to evaluate the training effort and to optimize outcome predication. The formulation of an interdisciplinary neurological and anesthesiological training curriculum is warranted to establish NMUS as a complementary diagnostic method of ICUAW in daily clinical practice.
Die Intensive Care Unit-Acquired Weakness (ICUAW) stellt eine der häufigsten neuromuskulären Komplikationen in der Intensivmedizin dar. Besonders bei analgosedierten, beatmeten oder deliranten Patienten können die klinische Diagnosestellung und Schweregradbeurteilung anhand etablierter diagnostischer Methoden (z. B. der klinischen Untersuchung mithilfe des Medical Research Council Sum Score oder elektrophysiologischen Untersuchungen) schwierig bis unmöglich werden. Der neuromuskuläre Ultraschall (NMUS) ist als eine einfach anwendbare, nichtinvasive und weitgehend von der Patienten-Compliance unabhängige Untersuchungsmöglichkeit zunehmend häufiger bei ICUAW untersucht worden. Hierbei konnte gezeigt werden, dass NMUS dazu geeignet zu sein scheint, eine ICUAW zu detektieren, den Schweregrad der muskulären Schwäche einzuschätzen und den klinischen Verlauf zu monitoren. Weiterführende Studien zur Vereinheitlichung der Untersuchungsmethodik, zur Evaluation des Trainingsaufwandes und zur Outcome-Prädikation sind notwendig. Die Formulierung eines interdisziplinären (neurologisch-anästhesiologischen) Weiterbildungscurriculums könnte die Grundlage der Etablierung des NMUS als komplementäres Verfahren zur Diagnostik der ICUAW in der klinischen Praxis bilden.
Keywords: Critical illness myopathy; Critical illness polyneuropathy; Diagnostic imaging; Muscle, skeletal; Peripheral nerves.
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