Background: Botulinum toxin application into the abdominal wall prior to major hernia repair can reduce the complexity of surgery and has been increasingly used in recent years, even if it is an off-label use.
Objective: To what extent is botulinum toxin used in hernia surgery in German-speaking countries and what is the current evidence in the literature?
Material and methods: In a voluntary online survey of German Society for General and Visceral Surgery (DGAV)-certified competence centers and reference centers for hernia surgery, aspects of botulinum toxin application were surveyed and the results analyzed.
Results: A total of 57 centers took part in the survey, of which 27 (47%) use botulinum toxin. The main reasons for not using it were lack of experience and reimbursement. Of the centers 85% have treated less than 50 patients with botulinum toxin. The main indications were midline hernias (M2-4 according to the EHS classification) with a hernia gap > 10 cm (W3 according to EHS classification) and loss of domain situations. The application was predominantly ultrasound-guided by designated hernia surgeons with 100-200 Allergan or 500 Speywood units 4-6 weeks preoperatively and without complications related to the botulinum toxin application.
Conclusion: Botulinum toxin injections in hernia surgery appear to be safe and effective. Ultrasound-guided preoperative bilateral administration is supported by the available data. Specific course and information formats should be offered by the hernia surgery institutions.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Botulinumtoxinpräkonditionierung der Bauchdecke vor großen Hernienrekonstruktionen kann die operative Komplexität verringern und wird in den vergangenen Jahren zunehmend angewendet, auch wenn dafür kein zugelassenes Präparat zur Verfügung steht („off-label use“).
Ziel der arbeit: Ziel der Arbeit war es, die Frequenz und Modalität der Praxis der Botulinumtoxinanwendung in der Hernienchirurgie zu erheben und einen Überblick über die verfügbare Literatur zu geben.
Material und methoden: In einer freiwilligen Onlineumfrage unter den DGAV-zertifizierten Kompetenzzentren und Referenzzentren für Hernienchirurgie wurden Aspekte der Botulinumtoxinanwendung erfragt und die Ergebnisse analysiert.
Ergebnisse: Insgesamt 57 Zentren nahmen an der Umfrage teil, von denen 27 (47 %) Botulinumtoxin verwenden. Hauptgründe, die gegen die Anwendung sprachen, waren fehlende Erfahrung und Kostenerstattung. 85 % der Zentren haben bisher weniger als 50 Patienten mit Botulinumtoxin behandelt. Die Hauptindikationen waren Mittellinienhernien (M2–4 nach EHS-Klassifikation) mit einer Bruchlücke > 10 cm (W3 nach EHS-Klassifikation) und eine Loss-of-domain-Situation. Die Applikation erfolgte überwiegend ultraschallgestützt durch benannte Hernienchirurginnen und -chirurgen mit 100 bis 200 Allergan- oder 500 Speywood-Einheiten 4 bis 6 Wochen präoperativ und ohne Komplikationen, die mit der Botulinumtoxinanwendung in Zusammenhang standen.
Schlussfolgerung: Die Botulinumtoxininjektion in der Hernienchirurgie scheint sicher und effektiv zu sein. Eine ultraschallgestützte präoperative Gabe beidseits in die laterale Abdominalmuskulatur ist durch die verfügbare Datenlage gesichert. Spezifische Kurs- und Informationsformate sollten durch die hernienchirurgischen Institutionen angeboten werden.
Keywords: Complications; Component separation; Incisional hernia; Indications; Loss of domain.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.